Památky, 2024 (roč. 3), 3 (Morava)
Editorial
Editorial
redakce
Památky 2024, 3(3):1
Články a studie
Využití dronů v památkové péči na příkladu praxe Národního památkového ústavu: současné trendy a výhledy do budoucna.
Drone Utilization in Heritage Protection on the Example of the National Heritage Institute’s Practice: Current Trends and Future Prospects
Pavel Macků, Filip Prekop, Josef Masaryk
Památky 2024, 3(3):5-28
Článek shrnuje dosavadní zkušenosti s využíváním drobné letecké techniky s podvěšenou kamerou (dron) v prostředí památkově chráněných území, chráněných budov a jejich správy, kulturní krajiny a všech typů výzkumů a dokumentace v prostředí památkové péče z hlediska Národního památkového ústavu. Vyhodnocuje realizované letecké práce a metody zisku dat, rozebírá jejich využitelnost a přínos a nastiňuje budoucí vývoj v oboru, který se bude v této oblasti hlouběji specializovat.
Brněnská sportoviště v průběhu 20. století, přehledová studie k urbanismu a architektuře sportovních staveb moravské metropole
Brno’s 20th Century Sports Venues, an Overview Study on the Urbanism and Architecture of Sports Buildings in the Moravian Metropolis
Petr Svoboda;, Martin Šolc
Památky 2024, 3(3):29-50
Během 20. století vzniklo v Brně množství nejrůznějších sportovních staveb. Některé z nich se dochovaly a slouží dosud svému původnímu účelu, jiné zanikly a osud dalších je v současné chvíli ohrožen. Tato studie představuje přehled nejvýznamnějších staveb, které formovaly dějiny brněnského sportu. Je také ohlédnutím za sportovními událostmi, které už si dnes hmotnými památkami připomenout nemůžeme.
Smuteční síně a krematoria v České republice: vybrané příklady přístupu k hodnotám a pochopení významu tohoto segmentu kulturního dědictví
Funeral Halls and Crematoriums in the Czech Republic: Selected Examples of the Approach to Values and Understanding the Significance of This Segment of Cultural Heritage
Petr Svoboda, Renata Vrabelová, Martin Šolc
Památky 2024, 3(3):51-84
Funerální stavby z období 20. století realizované na území dnešní České republiky představují mimořádné bohatství prefabrikací téměř nespoutané tvůrčí architektury spojené s kvalitním uměleckým a řemeslným vybavením. Většina z nich stále slouží svému účelu a významná část si rovněž uchovává značnou míru autenticity. Státní památkové péči tak krematoria a smuteční síně nabízejí značný potenciál, a to i vzhledem ke skutečnosti, že zejména profánní síně z druhé poloviny 20. století jsou typově výjimečné i v mezinárodním kontextu. Článek představuje šestici konkrétních staveb s různými druhy památkových či paměťových hodnot a předestírá rozdílné přístupy...
Štěpánov nad Svratkou (okr. Žďár nad Sázavou) – nástin stavebního vývoje církevních staveb (kostel, zvonice, fara)
Štěpánov nad Svratkou (Žďár nad Sázavou District) – Outline of the Building Developments of Church Buildings (church, belfry, rectory)
Jan Večeřa
Památky 2024, 3(3):85-127
Předkládaný příspěvek si klade za cíl zmapování stavebního vývoje tří historických církevních staveb městyse Štěpánova nad Svratkou (okr. Žďár nad Sázavou). Všechny tři stavby zároveň reflektují tři důležité dějinné etapy vývoje městečka Štěpánova, od jeho rané existence ve 13. století, kdy je doložen při zdejším kostele kněz, přes bouřlivý urbanistický rozvoj městečka v 16. století, spojený s obnovením těžby drahých kovů a mědi, po století osmnácté, kdy dochází k výstavbě nové fary, obnovení farnosti a rozšíření urbanistické struktury městečka.
K otázce původu, funkce a významu grisaillového obrazu Svaté rodiny se sv. Janem Křtitelem, sv. Alžbětou a dvěma anděly z Lednice
The Matter of Origin, Function and Significance of the Grisaille Painting of The Holy Family with Saint Elizabeth, Saint John the Baptist and Two Angels from Lednice
Zdeněk Kazlepka, Zuzana Macurová
Památky 2024, 3(3):128-145
Článek je věnován otázkám vzniku, funkce a významu grisaillového obrazu Svaté rodiny, náležejícího do mobiliárního fondu zámku Lednice. Dílo zakoupil roku 1680 Karel Eusebius z Liechtensteinu jako Raffaelovu skicu Svaté rodiny Františka I. V průběhu let bylo od této atribuce upuštěno a zájem o obraz opadal. Novější uměleckohistorická literatura malbu tradičně vede jako kopii Svaté rodiny Františka I. bez autorského určení a přesnější datace. Recentně provedený výzkum vycházející z důkladné heuristiky, technologického průzkumu a srovnání díla s obrazem Svaté rodiny Františka I., jeho ranými kopiemi a variantami, však odhalil nové skutečnosti. Je zjevné,...
Průzkumy
Tři venkovské domy z Kraje Vysočina
Ivan Minář
Památky 2024, 3(3):147-158
Neobjevené památky
Kamenné kříže ve farnosti Lidečko
Petr Odehnal
Památky 2024, 3(3):159-172
Dva nalezené kloboucké obrazy z dílny vídeňského malíře Karla Hemerleina
Petr Odehnal
Památky 2024, 3(3):173-183
Tři opomíjené renesanční reliéfy s náboženskými motivy na Znojemsku (Strachotice, Micmanice, Znojmo)
Zdeněk Vácha
Památky 2024, 3(3):176-183
Recenze a publikace
Sakrální umění z doby komunismu volá po ochraně a docenění (recenze katalogu Posvátné umění v nesvaté době. České sakrální umění 1948–1989)
Matěj Kruntorád
Památky 2024, 3(3):184-186
Zprávy
Informace o projektu Růže Vysočiny
Eva Skálová; Markéta Slabová
Památky 2024, 3(3):187-192
10 let Metodického centra moderní architektury v Brně
Petr Svoboda
Památky 2024, 3(3):192-199

