Památky, 2024 (roč. 3), 3 (Morava)

Editorial

Editorial

redakce

Památky 2024, 3(3):1

Články a studie

Využití dronů v památkové péči na příkladu praxe Národního památkového ústavu: současné trendy a výhledy do budoucna.

Drone Utilization in Heritage Protection on the Example of the National Heritage Institute’s Practice: Current Trends and Future Prospects

Pavel Macků, Filip Prekop, Josef Masaryk

Památky 2024, 3(3):5-28

Článek shrnuje dosavadní zkušenosti s využíváním drobné letecké techniky s podvěšenou kamerou (dron) v prostředí památkově chráněných území, chráněných budov a jejich správy, kulturní krajiny a všech typů výzkumů a dokumentace v prostředí památkové péče z hlediska Národního památkového ústavu. Vyhodnocuje realizované letecké práce a metody zisku dat, rozebírá jejich využitelnost a přínos a nastiňuje budoucí vývoj v oboru, který se bude v této oblasti hlouběji specializovat.

Brněnská sportoviště v průběhu 20. století, přehledová studie k urbanismu a architektuře sportovních staveb moravské metropole

Brno’s 20th Century Sports Venues, an Overview Study on the Urbanism and Architecture of Sports Buildings in the Moravian Metropolis

Petr Svoboda;, Martin Šolc

Památky 2024, 3(3):29-50

Během 20. století vzniklo v Brně množství nejrůznějších sportovních staveb. Některé z nich se dochovaly a slouží dosud svému původnímu účelu, jiné zanikly a osud dalších je v současné chvíli ohrožen. Tato studie představuje přehled nejvýznamnějších staveb, které formovaly dějiny brněnského sportu. Je také ohlédnutím za sportovními událostmi, které už si dnes hmotnými památkami připomenout nemůžeme.

Smuteční síně a krematoria v České republice: vybrané příklady přístupu k hodnotám a pochopení významu tohoto segmentu kulturního dědictví

Funeral Halls and Crematoriums in the Czech Republic: Selected Examples of the Approach to Values and Understanding the Significance of This Segment of Cultural Heritage

Petr Svoboda, Renata Vrabelová, Martin Šolc

Památky 2024, 3(3):51-84

Funerální stavby z období 20. století realizované na území dnešní České republiky představují mimořádné bohatství prefabrikací téměř nespoutané tvůrčí architektury spojené s kvalitním uměleckým a řemeslným vybavením. Většina z nich stále slouží svému účelu a významná část si rovněž uchovává značnou míru autenticity. Státní památkové péči tak krematoria a smuteční síně nabízejí značný potenciál, a to i vzhledem ke skutečnosti, že zejména profánní síně z druhé poloviny 20. století jsou typově výjimečné i v mezinárodním kontextu. Článek představuje šestici konkrétních staveb s různými druhy památkových či paměťových hodnot a předestírá rozdílné přístupy...

Štěpánov nad Svratkou (okr. Žďár nad Sázavou) – nástin stavebního vývoje církevních staveb (kostel, zvonice, fara)

Štěpánov nad Svratkou (Žďár nad Sázavou District) – Outline of the Building Developments of Church Buildings (church, belfry, rectory)

Jan Večeřa

Památky 2024, 3(3):85-127

Předkládaný příspěvek si klade za cíl zmapování stavebního vývoje tří historických církevních staveb městyse Štěpánova nad Svratkou (okr. Žďár nad Sázavou). Všechny tři stavby zároveň reflektují tři důležité dějinné etapy vývoje městečka Štěpánova, od jeho rané existence ve 13. století, kdy je doložen při zdejším kostele kněz, přes bouřlivý urbanistický rozvoj městečka v 16. století, spojený s obnovením těžby drahých kovů a mědi, po století osmnácté, kdy dochází k výstavbě nové fary, obnovení farnosti a rozšíření urbanistické struktury městečka.

K otázce původu, funkce a významu grisaillového obrazu Svaté rodiny se sv. Janem Křtitelem, sv. Alžbětou a dvěma anděly z Lednice

The Matter of Origin, Function and Significance of the Grisaille Painting of The Holy Family with Saint Elizabeth, Saint John the Baptist and Two Angels from Lednice

Zdeněk Kazlepka, Zuzana Macurová

Památky 2024, 3(3):128-145

Článek je věnován otázkám vzniku, funkce a významu grisaillového obrazu Svaté rodiny, náležejícího do mobiliárního fondu zámku Lednice. Dílo zakoupil roku 1680 Karel Eusebius z Liechtensteinu jako Raffaelovu skicu Svaté rodiny Františka I. V průběhu let bylo od této atribuce upuštěno a zájem o obraz opadal. Novější uměleckohistorická literatura malbu tradičně vede jako kopii Svaté rodiny Františka I. bez autorského určení a přesnější datace. Recentně provedený výzkum vycházející z důkladné heuristiky, technologického průzkumu a srovnání díla s obrazem Svaté rodiny Františka I., jeho ranými kopiemi a variantami, však odhalil nové skutečnosti. Je zjevné,...

Průzkumy

Tři venkovské domy z Kraje Vysočina

Ivan Minář

Památky 2024, 3(3):147-158

Neobjevené památky

Kamenné kříže ve farnosti Lidečko

Petr Odehnal

Památky 2024, 3(3):159-172

Dva nalezené kloboucké obrazy z dílny vídeňského malíře Karla Hemerleina

Petr Odehnal

Památky 2024, 3(3):173-183

Tři opomíjené renesanční reliéfy s náboženskými motivy na Znojemsku (Strachotice, Micmanice, Znojmo)

Zdeněk Vácha

Památky 2024, 3(3):176-183

Recenze a publikace

Sakrální umění z doby komunismu volá po ochraně a docenění (recenze katalogu Posvátné umění v nesvaté době. České sakrální umění 1948–1989)

Matěj Kruntorád

Památky 2024, 3(3):184-186

Zprávy

Informace o projektu Růže Vysočiny

Eva Skálová; Markéta Slabová

Památky 2024, 3(3):187-192

10 let Metodického centra moderní architektury v Brně

Petr Svoboda

Památky 2024, 3(3):192-199